Ieder mens is anders. Dit betekent dat bepaalde zaken niet voor iedereen op dezelfde manier werken. Daarom heeft iedereen een eigen mening, eigen smaak en eigen idee van de wereld. Als je bijvoorbeeld een huis gaat inrichten samen met je partner, kom je er al snel achter dat je het niet snel eens wordt over bepaalde zaken. Het is moeilijk om iets te vinden dat je allebei mooi vindt omdat niemand precies dezelfde smaak heeft als iemand anders. Ook het lichaam kan op een heel andere manier functioneren dan dat van iemand anders. Dit is de reden waarom sommige mensen honderd jaar oud worden en anderen de zestig niet eens halen. Ook verschillende kwalen en zwaktes komen in sommige families veel voor, terwijl anderen hun hele leven kerngezond blijven. Vaak zijn ziektes erfelijk en heeft een familie aanleg voor het ontwikkelen van bepaalde kwalen. Dit hoeft echter niet zo te zijn: ook binnen families kunnen lichamen heel anders functioneren. Een voorbeeld waarbij duidelijk verschillen kunnen optreden is als je probeert af te vallen. Afvallen kan heel moeilijk zijn, maar het kan je juist ook heel makkelijk afgaan. Dit heeft voor een groot deel te maken met je stofwisseling. Sommige mensen zijn van nature mager aangelegd en kunnen alles eten wat ze willen zonder dik te worden. Een snelle stofwisseling zorgt ervoor dat het voedsel dat wordt genuttigd snel wordt verbrand. Als je dit geluk niet hebt, zul je eerder aankomen als je veel eet. Afvallen is dan de enige mogelijkheid om weer op je gewenste gewicht te komen. Omdat lichamen zoveel van elkaar verschillen, is het heel belangrijk dat je afvallen op de juiste manier aanpakt. Niet ieder dieet is even geschikt voor elk lichaam en daarom kunnen bepaalde manieren van afvallen schadelijk zijn voor de gezondheid. Om te voorkomen dat je lichamelijke problemen krijgt, is het dus van groot belang dat je het juiste dieet kiest in combinatie met voldoende beweging.

Afvallen met behulp van een dieet en sporten

Als je vindt dat je te zwaar bent, is het belangrijk dat je eerst uitzoekt of dit echt zo is. Door middel van een handige berekening kun je je BMI berekenen. Je BMI, wat staat voor body mass index, is een cijfer dat aangeeft in welke mate de verhouding tussen je lengte en gewicht in combinatie met je leeftijd gezond is. Als je BMI uitkomt op een cijfer boven de 25, ben je in principe te zwaar voor je lengte. Dit kan verschillende lichamelijke klachten opleveren. Als je BMI onder de 25 is, heb je in principe een goed gewicht in verhouding met je lengte. Het kan echter zo zijn dat je vindt dat je lichaam mooier is als je wat minder zwaar bent, je je fijner voelt wanneer je een paar kilo’s kwijt raakt of je je gezonder wilt voelen. Dan kun je ervoor kiezen om een dieet te gaan volgen in combinatie met sporten. Als je wilt afvallen, begint dit namelijk met voldoende beweging. Afvallen gebeurt namelijk door het verbranden van het vet, dat je lichaam heeft opgeslagen. Je kunt jezelf uithongeren en ervoor zorgen dat het lichaam niets anders heeft om te verbranden, maar dit is erg slecht voor je. Hiervan wordt je lichaam steeds zwakker, omdat je niet voldoende voedingsstoffen binnen krijgt. Op deze manier afvallen zorgt ervoor dat je gezondheid verslechtert en dit is natuurlijk nooit de bedoeling van afvallen. Het is belangrijk dat je voldoende beweegt en dit combineert met een goed dieet dat bij je past. Afvallen werkt voor iedereen anders en daarom is het belangrijk dat je een passend dieet gaat volgen. Daarnaast is het ook van belang dat je een manier van bewegen kiest die geschikt is voor jouw lichaam en leefstijl. Als je bijvoorbeeld van sporten houdt, kun je ervoor kiezen om het afvallen te doen door een dieet te combineren met een regelmatig bezoek aan de sportschool. Je kunt echter ook afvallen door beter op je eten te letten en iedere dag een flinke wandeling te maken.

Op de juiste manier gewicht verliezen

Als je wilt afvallen, is het dus belangrijk dat je eerst weet wat je uitgangspositie is. Het berekenen van je BMI kan op verschillende websites en met behulp van dit cijfer kun je bepalen of afvallen ook belangrijk is voor je gezondheid. Is dit niet het geval, dan kun je het beste een subtiele manier van afvallen kiezen. Het verkleinen van je porties, minder snacken en gezonder eten kan al veel helpen voor een gezondere leefstijl. Als je een paar kilo’s kwijt wilt raken kan dit het beste door een verandering van je gedrag. Een crashdieet, waarbij je in korte tijd veel kilo’s kunt kwijtraken, is erg slecht voor je lichaam omdat je veel te weinig voedingsstoffen binnen krijgt. Je kunt veel beter op een geleidelijke manier afvallen. Als je echter veel te zwaar bent, kan dit erg gevaarlijk zijn voor de gezondheid. Vaak vraagt dit om meer drastische maatregelen. Vaak als je veel te zwaar bent komt dit door je eetgewoontes en leefstijl. Door hier veranderingen in aan te brengen kun je al veel afvallen. Gezonder eten, in kleinere porties en meer bewegen kunnen je helpen afvallen als je het serieus neemt. Op www.afvallenmetnederland.nl vind je meer informatie over de mogelijkheden om af te vallen. Er worden bijvoorbeeld verschillende diëten besproken die je kunt volgen als je er serieus over nadenkt om af te gaan vallen.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn