Misschien heb je weleens afleveringen gezien van Extreme Couponing. Gewone Amerikaanse huisvrouwen die boodschappen doen voor honderden dollars en die nog geen tien dollar betalen. Door gebruik te maken van acties en de coupons die zij verzameld hebben in kranten en tijdschriften halen zij enorme kortingen binnen. Dit moet wel in perspectief gezet worden (iets wat TLC standaard vergeet): de gemiddelde huisvrouw behaalt kortingen rond de 95% en heeft daar ongeveer 40 uur per week voor nodig, plus een complete dag om boodschappen te doen én hulp bij het winkelen om alles mee te kunnen krijgen. Toch zijn we er vaak jaloers op, omdat dit in Nederland helemaal niet mogelijk is. Ja, er zijn acties waarmee we lekker kunnen scoren. Maar boodschappen van 500 euro voor een tientje meenemen naar huis? In Nederland bellen ze de politie wanneer je dit probeert! Sterker nog, in Nederland kun je de kortingen en de coupons vaak niet eens combineren omdat de supermarkten genoeg willen verdienen. Wat dat betreft kunnen we nog veel leren van het systeem in Amerika waar het ook voor arme gezinnen leuk is om boodschappen te doen.

Gebruikmaken van acties

Uiteraard kun je in Nederland ook gebruikmaken van acties. De meeste aanbiedingen vind je tegenwoordig via het internet, al hebben veel websites moeite met het bijhouden van de aanbiedingen. Er staat erg vaak aanbiedingen en acties op websites die al langere tijd verlopen zijn. Zelf kijken we daarom altijd naar aanbiedingen.com (beestachtig veel korting – een geweldige slogan). Daar staat recente acties vaak met wat meer tekst zodat je ook precies weet hoe de vork in de steel steekt en waar je op kunt rekenen. En laten we eerlijk zijn: vaak kun je door de acties gebruikmaken van heerlijke kortingen of krijg je juist leuke extraatjes wanneer je iets aanschaft dat je toch al nodig had en wilde kopen. Een beetje onderzoek is praktisch, maar het wordt natuurlijk nog veel makkelijker wanneer je alle informatie op één pagina kunt vinden waar alles lekker overzichtelijk onder elkaar staat. Zo bespaar je niet alleen geld, je bespaart ook nog eens veel tijd omdat je niet meer zelf het hele internet over hoeft te zoeken. Misschien dat er ooit nog eens mogelijkheden komen om flink te besparen op de boodschappen, al zal dit nooit zo interessant worden als de vrouwen voor elkaar krijgen tijdens Extreme Couponing.

Een Amerikaanse ziekte?

Extreme Couponing is overigens niet vrij van kritiek. Er zijn veel mensen die een complete opslag hebben waar veel meer in staat dan zij zelf nodig hebben. In veel gevallen zelfs meer dan zij kunnen gebruiken. Nu zijn er meerdere voorbeelden geweest van mensen die de acties gebruikten om andere mensen te helpen, maar dat is niet in alle gevallen zo. Wanneer de mensen zo weinig mogelijk willen betalen voor de boodschappen en vervolgens dingen meenemen die zij niet nodig hebben – terwijl andere mensen daar óók bonnetjes voor hadden en het wél nodig hadden – dan werkt het systeem niet. Dit noemen wij in huis de Amerikaanse ziekte. Het kopen van producten omdat zij goedkoop of gratis zijn, en niet omdat je ze nodig hebt. Er zijn genoeg mensen die alleen maar naar de acties kijken om deals te scoren die vervolgens ergens op een bult verdwijnen. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Geld besparen doe je door acties te zoeken op de producten die je nodig hebt, niet door aanbiedingen te scoren waar je vervolgens helemaal niets mee kunt. Nu niet en ook in de toekomst niet.  Lees meer…

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn