We hebben veel tijd besteed aan het ranken met onze website. We hebben veel concurrenten in onze sector en dat betekent dat we altijd op onze hoede moeten zijn voor verschuivingen. Toen Google weer besloten had dat het tijd was voor een update waarbij vooral medische websites getroffen werden, zagen we onze website steeds verder in de ranking zakken. Niet echt de bedoeling, want de bezoekersaantallen daalden mee en zelfs in de omzet was het te merken. Onze website voldeed echter aan alle eisen, we begrepen daarom niet hoe dit mogelijk was. We besloten daarop te zoeken naar iemand die ons kon helpen. Yvonne Rengers (yvonnerengers.nl), een ster die al meer dan 20 jaar actief is binnen het maken van teksten, bekeek de website en zag direct waar de problemen zaten. We werkten onze website wel bij, maar we brachten geen nieuwe relevante informatie voor de bezoekers. Zij stelde voor om te gaan bloggen op de website. Dat idee stond ons helemaal niet aan, we dachten dat bloggen iets was voor tieners. Maar het blijkt dus dat je ook zakelijk bloggen kunt. Het zakelijk bloggen is vooral het plaatsen van korte stukken met relevante informatie voor de bezoeker. Door zakelijk bloggen tet gebruiken konden we meerdere doelstellingen bereiken:

  • Meer verse content, dus beter in de ogen van Google;
  • Meer verse content, dus altijd iets te lezen voor bezoekers;
  • Meer zoekwoorden kunnen gebruiken om meer bezoekers aan te trekken.

Heeft het zakelijk bloggen gewerkt?

We kunnen zelf niet zakelijk bloggen. Daarom hebben we onder andere gebruik gemaakt van de diensten van Yvonne. Er werd een content plan opgesteld met vaste data en meetmomenten. De onderwerpen stonden niet helemaal vast, maar de tekstschrijfster zorgde er wel voor dat er elke week een nieuw element aangehaald werd dat verband hield met een bepaald product. Dat laatste is de sleutel tot succes gebleken. Door elke keer linkjes te verwerken bij het zakelijk bloggen, kwam onze website weer op nummer één. Maar niet alleen de website zelf. Verschillende productpagina’s komen nu ook op de eerste plek te staan wanneer je in Google zoekt naar bepaalde producten. En geen zorgen, we zijn geen bedrijf met een vervelende website vol met reclames of spam. Yvonne heeft ervoor gezorgd dat alles goed leesbaar is en dat de links relevant en handig zijn. Op die manier is zakelijk bloggen een enorme aanwinst binnen ons bedrijf gebleken en gaan we ook in de toekomst verder met zakelijk bloggen. Je weet namelijk nooit wat Google bepaalt wanneer de volgende update uitgerold wordt.

Website blijven ranken of reclame maken?

Onze concurrenten zijn gestopt met het werken aan de website en betalen voor het verkeer. Wij doen dit opzettelijk niet. We hebben het idee dat betalen voor een positie in Google niet meer werkt. Mensen herkennen reclames en hebben direct het idee dat het gaat om een bedrijf met veel geld en dus te hoge prijzen. Daarnaast investeren we liever in iets dat altijd van ons blijft. Content op de website werkt niet alleen nu in ons voordeel, over drie jaar is het ook nog een asset. Dat we daardoor constant op de Analytics van de website moeten zitten, dat is voor ons geen probleem. We hebben een complete afdeling die zich bezighoudt met de websites die we hebben en zij kunnen hier prima mee werken. Zo besparen we duizenden euro’s op het maken van reclame en betalen voor zoekresultaten, geld dat we op een betere manier in kunnen zetten op de website zelf.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn