Tendenz - CrmAls je als bedrijf een dienst verleend, is het contact met de klant erg belangrijk. Je wilt immers dat de klant tevreden is met dat waarvoor hij of zij betaald heeft. Als bedrijf zijnde zijn je klanten erg belangrijk. Zonder klanten kan je immers niet blijven bestaan. Daarom is voor veel bedrijven de relatie met de klant een uitgangspunt. Om zo goed mogelijk op de wensen van de klant in te spelen moet je zo veel mogelijk van je klanten weten. Wanneer de klant centraal wordt gesteld binnen de bedrijfsvoering wordt dit vaak aangeduid met CRM. CRM staat voor customer relationship management. Met CRM wordt een nauwe band met de afnemer. Dit is vaak het geval met bedrijven die de afnemer een specifieke service bieden. Hierbij wordt er meestal geen concreet product geproduceerd. Hoewel een product ook gemaakt wordt voor mensen, is het eerder het product dat centraal staat in plaats van de mensen die het kopen. Hierbij moet namelijk het product op zo’n manier gemaakt zijn dan mensen het willen hebben. Het moet goed werken en bruikbaar zijn waar het voor bedoeld is. Ook kan design een belangrijke factor zijn voor het product. Hoewel een product zeker gemaakt wordt voor een bepaald publiek, is niet alles in het productieproces gericht op de mensen die het kopen. Je moet natuurlijk wel weten wat de mensen willen hebben en hoe je iets kan maken wat geschikt is voor gebruik. Als het om design gaat moet een product namelijk een verhaal vertellen. Het vertelt de gebruiker door middel van zijn eigenschappen hoe het gebruikt dient te worden. Voor dit soort zaken heb je echter geen CRM nodig. Een CRM oplossing is bedoeld om het contact met de afnemer zeer dicht bij het bedrijf te houden. De bedrijfsvoering wordt dus helemaal aangepast op de wensen van de klanten. Op het gebied van CRM zijn er bij veel bedrijven vaak mogelijkheden tot verbetering. Lees vooral verder als u wilt weten of uw bedrijf baat heeft bij een CRM oplossing

Heeft u baat bij CRM oplossingen?

Als het om CRM gaat zijn er nogal wat struikelblokken voor veel bedrijven. De relatie met de klant is namelijk niet eenduidig. Hoe communiceert u met uw afnemers? Wie beheert de contactgegevens? Kan iedereen bij het bedrijf de klant contacteren? Als binnen uw bedrijfsvoering de relatie met de klant centraal staat is het goed om hier nog eens kritisch naar te kijken. Er zijn signalen die aangeven dat er op het gebied van CRM verbeteringen door kunnen worden gevoerd. Deze moet u natuurlijk wel kunnen herkennen en dit kan soms lastig zijn, zeker als u er zelf midden in zit. Voor een buitenstaander is het vaak makkelijker om te zien wat ergens aan mankeert omdat deze afstand heeft tot het geheel. Voordat u de CRM kunt verbeteren moet u natuurlijk eerst weten wat er aan de hand is. Vervolgens kan er naar een oplossing worden gezocht. Het ligt aan de aard van het CRM probleem hoe makkelijk zo’n oplossing kan worden doorgevoerd. Daarom is het soms handig om een professional in de arm te nemen. Zo weet u zeker dat de CRM optimaal functioneert. Als bepaalde situaties zich eens hebben voorgedaan is het zeker aan te raden om op zoek te gaan naar een CRM oplossing. Dit kunnen situaties zijn zoals:

  • Een van uw verkopers vertrekt bij het bedrijf en deze neemt vervolgens alle contactgegevens mee waardoor u de klanten kwijt bent
  • Er is miscommunicatie met de klant. Wanneer een klant ontevreden is over een dienst is het belangrijk om hier goed naar te luisteren. Als een van uw verkopers dan per ongeluk de klant nog meer probeert te verkopen terwijl deze ontevreden is, heeft u grote kans dat u de klant zal verliezen.
  • U ontdekt verkoopkansen die niet eens bekend waren binnen uw organisatie via de klant
  • U heeft een bestand nodig dat is opgeslagen op de computer van een medewerker die op vakantie is. U kunt hier niet bij waardoor u een belangrijke deal misloopt.

Indien u dit soort situaties heeft meegemaakt is het een zeer goed idee om op zoek te gaan naar een CRM oplossing. Voor een goede CRM oplossing kunt u geholpen worden door professionals die op de hoogte zijn van alle ontwikkelingen binnen CRM.

Ga voor het beste advies naar Tendenz

Heeft uw bedrijf een goede CRM oplossing nodig en komt u er zelf niet uit? Problemen op het gebied van CRM kunnen gecompliceerd zijn en het is dan ook zeker geen schande als u behoefte heeft aan professioneel advies. Sterker nog, het is zeer verstandig om hulp van buitenaf in te schakelen! Hierdoor kan sneller geconstateerd worden wat er aan uw bedrijfsvoering kan worden aangepast. Daarbij hebben professionals in de meeste gevallen een goede oplossing paraat. Zo wordt uw probleem binnen de kortste keren verholpen. Waar kunt u nu het beste terecht voor advies over klantrelaties? Voor maatwerk op dit gebied kunt u het beste naar Tendenz stappen. Bij dit bedrijf krijgt u een totaaloplossing waardoor de weerstand in de communicatie met de klant geminimaliseerd wordt. Hierdoor verloopt de communicatie met de klant vervolgens juist weer optimaal. Bij Tendenz werkt men bovendien veel in de cloud waardoor alle informatie voor het hele bedrijf beschikbaar is. Wilt u meer weten? Kijk dan voor meer informatie vooral verder op de website van Tendenz!

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn